3 December

Weekend, zaterdag, mijn allerlaatste weekend dat ik werken moet in een weekend!!!! Yeah!!!
Het Sinterklaas weekend, vele zullen hele spannende en gezellige dagen hebben.
Ik ben al verscheidene kleine autootjes tegengekomen waar de zwarte pieten achterin er ingepropt zaten en de Sint, met een gebogen hoofd met de punt van zijn mijter tegen de voorruit zat, arme man……..gniffel.

Hier in Ede op het treinstation is het weer een rommeltje.
Er is weer werk aan het spoor en er rijden weer touringcar bussen.
Vele mensen vinden dat het zeer slecht aangegeven word waar ze nu naar toe moeten lopen. Terwijl er een zeer groot bord hangt dat ze met de trap naar beneden moeten en dat daar de bussen staan. Zelfs een analfabeet kan het bord begrijpen. Maar ja, hoe makkelijk is het toch om even je beklag te kunnen doen en te mopperen op de NS.

Om een uur of zes kreeg ik twee 65-plussers in mijn bus met uiteraard hun 65-pluskaartje. Hij liet keurig de twee kaartjes zien op de manier van; wilt u even kijken? Dus dat deed ik…..
Wat stond er op…… vrijdag, 11.30 uur. Nou, dat had ik weer, het was zaterdag en 17.25 uur! Dus spijtig voor deze man, het kaartje was niet goed. Omdat meneer direct van de bovenste toren blies, en gelijk begon met, ‘dat het onmogelijk was, wat ik wel niet van hem dacht’……. …
Ik antwoordde heel nuchter, dat het kaartje niet goed was, punt! Van de man dacht ik niets! De man werd toen zo boos! Maar ik had geen zin in een discussie en zei, dat het kaartje zijn verantwoording was en als er controle zou komen, zou deze net als ik zeggen dat het kaartje fout was. Hij ging ontzettend tekeer terwijl hij  verder de bus in liep en vertelde elke passagier dat hij dit een schande vond.
Dan ken maar ik 1 remedie, contact met de S.V.L. opnemen, simpeler kan dat niet. Zij kunnen precies de chauffeur opzoeken waarbij deze mensen uit Apeldoorn in de bus hebben gezeten. En zo gebeurde dit ook.
Ik zou weer contact met de verkeersleiding krijgen. En ik hoopte dat de passagiers lang genoeg in mijn bus zouden blijven zitten voor het eindresultaat. Een minuut of 5 later piepte de S.V.L. mij weer op dat de chauffeur inderdaad hartstikke fout was geweest zodat de passagiers toch gelijk hadden. Hij had zijn stempel met de datum van gisteren gebruikt. Dan blijft er voor mij maar 1 ding over, en dat deed ik dan ook.
Ik pakte de microfoon en begon te vertellen. Iedereen had al eerder mee kunnen luisteren wat de S.V.L. mij verteld had, en daar begon ik ook mee. Ik zei dat de des betreffende passagier volkomen gelijk had. De chauffeur zou hierover ongetwijfeld op zijn vingers getikt zijn, want het is een behoorlijke fout dat de stempel verkeerd staat. En namens het bedrijf bood ik mijn excuus aan. Het werd doodstil in de bus……
Ik reed mijn rit verder en bij de halte waar deze mensen uit moesten stappen, stapte mevrouw gewoon bij de achterdeur uit en meneer kwam naar voren. Ik was benieuwd met wat hij kwam. Meneer kwam nogmaals zijn gelijk halen en begon weer opnieuw met discussiëren. Wat ik wel niet dacht van hem, of hij voor die €1,50 per persoon de boel wilde flessen. Ik antwoordde toen hij zijn luidruchtig verhaal ventileerde dat zijn kaartje gewoon fout was en ik gewoon mijn werk deed.
Ik tuinde er jammer genoeg in om in te gaan op de discussie dat wij vaker voor €1,50 geflest werden. Dat had ik niet moeten doen, daar had die man geen boodschap aan. Ik bleef als een papegaai herhalen dat het kaartje fout was en dat de bewuste chauffeur op zijn vingers getikt zou worden.
Wat de man nog meer wilde weet ik niet, boos of medelijden heb ik niet met dit soort klanten. Ik vind het rot. Ik deed mijn werk, niet meer en niet minder. Hopelijk kijkt hij zelf de volgende keer op zijn kaartje wat de chauffeur erop gestempelt heeft. Want uiteindelijk is de passagier ook verantwoordelijk voor zijn plaatsbewijs. Die behoord deze te controleren, of wij goed hebben gestempeld. Want inderdaad ook wij maken soms fouten.

Later stapte er een oudere ‘dove dame’ van rond de 90 jaar in met haar boodschappen trolley. Zij ging vlak achter mij zitten. Op zich niks verkeerd. Het is een aardige dame. Kient het altijd zo uit dat zij op haar 65- pluskaartje precies haar boodschapjes kan doen. Ik heb haar veel vaker in de bus gehad. Haar karretje is oud en hangt met touwtjes aan elkaar. Op een gegeven moment bij een bocht hoor ik een rotklap, ik schrok me wild. Blijkt weer, net als vaker, dat handvat af te breken en de boodschappen trolley lag languit op de grond. Mijn man zat naast haar aan de andere kant van de stoelen en hielp haar met alles weer in orde te brengen. Het is te hopen dat ze geld heeft om eens een nieuwe boodschappen trolley te kopen. Dat zou veel gedoe schelen voor haar. We waren half negen thuis en gaan nu lekker genieten van ons sinterklaas avondje.
Allemaal tot morgen, DoegieDoegie!!