Paar daagjes Tsjechië

Kutná Hora

Na de lange reis van gisteren van ongeveer 300 km, ben ik zo stijf als een plank. Mijn voet doet het prima. Mijn rug niet. We hebben besloten hier in Kutná Hora, waar we onze stopplaats hebben, in ieder geval om nog drie dagen te blijven. Informatie over deze stad in de Bohemen omschrijf ik later. De camping heeft voor ongeveer 30 plaatsen ruimte.

En hij is bijna leeg, we staan hier met Engelse gasten in hun tentje. Er zijn keurig nette sanitaire voorzieningen en zelfs een klein rond zwembadje. Het was om negen uur al knap warm, met een egaal blauwe hemel, geen wolkje te zien.

Wij zaten vanmorgen op een romantisch plekje op de camping, vijvertje, goudvissen, mooie beplanting, bankje, boompje en fluitende vogels om ons heen. En in de verte hoorde je af en toe hondengeblaf. En Tom z’n dagelijkse Koekkoek, die je volgens hem waar je gaat of staat hoort. Overal in de buurt worden de hoge heggen gesnoeid, zo ook hier op de camping. Dat is ff een verstoorder van de rust, maar aan de andere kant, je zit gewoon in de bewoonde  wereld. Net buiten de stad, een beetje plattelands achtig. Wij vinden het hier erg lux. Het is even voor tienen in de ochtend en plots hoor je alleen de vogels en het zachte gebrom van de motor van de waterpomp die de visvijver figuurlijk beademd en zuivert. Ook hier is de koffiepauze  begonnen blijkbaar.

Met de reis van afgelopen zondag hadden we besloten om geen tol en snelwegen aan te doen, dus we zijn door prachtige gebieden gereden. Met ook veel contrasten. Veel landbouw, hele velden met allerlei granen, die ik vroeger op school geleerd had om onderscheid te kunnen maken, maar wat ik nu niet meer weet. Grote velden met de jonge zonnebloemen. Wat zal dat als ze eenmaal in bloei zijn een prachtig gezicht zijn! Grote velden met peultjes. Voor ons als ze dun zijn een delicatesse. Deze zullen voor de witte boontjes gebruikt worden en zullen dan pas geoogst worden als ze dik genoeg zijn. Ook de huizen zijn meer slecht onderhouden dan mooi voor het aanzien op het platte land. Natuurlijk zijn we door grotere dorpen gekomen die er perfect uit zagen en met hun hoge flatgebouwen, maar op het platteland is het armzalig.

We zijn maar 1 Nederlandse auto tegengekomen, 1 camper bij de grens Duitsland/Tsjechië.

Onze rit ging over flinke ‘heuvels’, met soms hellingen van meer dan 10%. En daar tussendoor dacht Tom een wolf gezien te hebben, die liep aan de kant van de bosrand, vlak voor onze neus. Het beestje was niet bang, keek ons brutaal aan toen we er rustig langsheen reden. En Tom zat met zijn hand voor zijn mond en riep ‘dat was een wolf’, tot driemaal aan toe,…….. gniffel. Of er hier inderdaad wolven rond lopen, weet ik niet, maar het was een prachtbeest.

Ook een paar haarspeltbochtjes hebben we gehad. Heerlijk rijden vind ik dat. In de bergen kwamen we ook tipi’s tegen, wat we erg leuk vonden, het leek net een indianendorp. Toen Tom er naar toe liep om een foto te maken en weer terug liep, moest hij even wachten om over te steken, want er kwamen net twee auto’s aan. Hij dacht een camper en een personen auto, en zwaaide vriendelijk. Alleen de ‘camper’ stopte toen voor zijn neus, maar dat bleek de plaatselijke bus te zijn, lol! Om een uur of zes hebben we een parkeerruimte benut om een blik maaltijdsoep open te trekken met een broodje en om even te relaxen.

Op de helft van de rit zijn we toch maar de snelweg opgegaan want mijn voet begon te protesteren. In Duitsland waren de wegen perfect onderhouden, hier in Tsjechië wat minder maar toch wel goed te doen.

Kutná Hora is een oude zilverstad en blijkt niet onder te doen voor Praag en heeft ruim 21000 inwoners. Wij gaan dan ook beslist naar de stad om te kijken. De stad heeft een historisch centrum, wat sinds 1995 op de Wereldgoedlijst van Unesco staat. Deze stad heeft veel bezochte toeristenbestemmingen.

O.a. de Sint-Barberakerk en Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Sedlec. Het blijkt dat deze stad al in 1200 ontstond, omdat hier zilvermijnen waren. Deze liepen zelfs onder de stad door. Ik moet erg lachen over de vroegere naam van de stad, dat was Kuttenberg. Maaaar………. deze naam komt oorspronkelijk van de monniken af, (hoe komisch). Kutte betekent trouwens in het Duits monnikspij. In 1400 was deze stad na Praag de belangrijkste stad van de Bohemen. In 1600 waren deze zilvermijnen uitgeput. Dus wij hoeven niet meer met de metaaldetector op pad, grijnzzz.

Een stukje gekopieerd van het Ossuarium van Sedlec, dit is een kleine Rooms Katholieke kapel onder de Allerheiligenkerk op de begraafplaats in Sedlec. Een buitenwijk van Kutná Hora. Het bevat skeletten van vier tot zeventigduizend personen die de ornamenten van de kapel vormen. Daar gaan we de komende dagen een kijkje nemen.

Het weer is geweldig geweest vandaag en we hebben het zwembad dan ook regelmatig even bezocht voor de nodige afkoeling.

Dit was het weer voor vandaag, tot het volgende verslag.

—————————————————————————————————————————————–

Wordt vriendjes van mijn Facebookpagina
Zoek mij onder de naam van: Celian Doegie Doegie Vd Zaan
en je krijgt een bericht als er een nieuw verhaal geplaatst is.

Wil je mijn bericht delen op facebook, dit zorgt dat ik steeds meer volgers krijg.

Tot zo ver, DoegieDoegie.