Keuring Camper

Je mag in mijn gastenboek reageren……..

http://doegiedoegiede.nl/gastenboek/

Verzoek aan RDW om ledig gewicht te verhogen van mijn Camper

Zoals veel camperaars heb ik gemerkt dat mijn camper ledig (leeg) al zwaarder is als dat wat op het kentekenbewijs staat. Ik heb een Renault Traffic 3 way, omgebouwd door Adria. 

Ik wil geen boete bij overbelasting en al helemaal geen problemen krijgen met de verzekering als ik hen nodig zou hebben na een ongeluk! En het belangrijkste, ik wil veilig rijden!

 

Dus vanmorgen de RDW gebeld over wat de stappen zijn om mijn ledig gewicht te verhogen op mijn kentekenbewijs. Ik wil deze laten verhogen van 2700 naar 3000 kg, als dat mogelijk is.

(Door alle reacties die nog al kleinerend, soms zelfs boos zijn over de vet gedrukte letters hierboven, wil ik even een uitleg geven. Het moet dus het “toegestane maximale massa” zijn!!! Het leuke is dat de R.D.W. niet moeilijk deed en mij aanvulde over wat ik bedoelde en mij begreep! Een extra optie is een aanhangwagentje die maximaal 750 kg mag hebben, die mag ik wel achter mijn wagen hangen. ik had liever natuurlijk die 100 kg erbij gehad op mijn kentekenbewijs. Het zal wel vrouwen logica wezen………  Kan nu zelfs straks mijn piepers meenemen als ik dat zou willen, grijnzzzzzzzz. Dat lezers heel serieus hierop ingegaan zijn, stel ik zeer op prijs, hulp hoe ik het eigenlijk beter had kunnen omschrijven was nog fijner geweest.)

Eerst had ik een techneut die mij vertelde, ‘ja dat overgewicht komt omdat er nadien waarschijnlijk een trekhaak op gezet is’, een luifel, water ect. Dat was wellicht niet het geval op het moment dat de auto de fabriek uit ging’. 

Logische verklaring leek mij, maar hij is omgebouwd als camper, gekeurd en als zodanig verkocht aan mij. 

Dus dat kenteken staat op het fabrieks-gewicht, duidelijk. 

Mijn volgende stappen zouden de volgende worden, na het advies van de R.D.W.

  • Stap nummer 1: Eerst de fabrikant bellen of het mogelijk was en/of er dan mogelijker wijze ook nog technisch aanpassingen moesten komen. 

Bijvoorbeeld een andere vering…..

Ook dit leek mij logisch. Ik bellen …….

Er was een mogelijkheid dat deze fabrikant (Renault Nederland) voor dit telefoontje een rekening zou kunnen eisen, had de techneut van de R.D.W. mij verteld. Het papiertje wat uiteindelijk (misschien) voor mij belangrijk was om het ledig gewicht aan te passen kost natuurlijk ook geld. Ik krijg dan een Technische Verklaring en een ander chassis type plaatje.

Alleen was er een kleine aantekening, mijn auto bleek uit het buitenland te komen, en na het identificatienummer kon de man, die ik aan de telefoon had, van Renault Nederland, pas controleren dat deze auto inderdaad op mijn naam stond. (En dit kon misschien weer problemen geven i.v.m. het toestaan om het gewicht te veranderen op het kenteken……)

Er komt gelukkig heel wat bij kijken om vast te stellen of jij wel degelijk de eigenaar van de auto bent. 

Ook werd er even tussen neus en lippen gezegd dat ik wel klant moest zijn van Renault! Aan me hoela dacht ik! In het verleden heb ik een Renault gehad, dus ik stond nog steeds in het bestand (gelukkig)! 

Hierbij vertelde ik de man aan de telefoon dat ik nu een Renault CAMPER had, hun merk dus, maar dat deze voor een keuring en veranderingen door een echte camperspecialist gedaan moest worden. Het antwoord van die man was, ‘o, o, ja , is dat zo, zou inderdaad kunnen…’. Ik voegde er aan toe dat een camper aan speciale eisen moest voldoen en dubbel laten keuren door de Renault garage en daarna door de camperspecialist zou erg onrealistisch zijn. Plus de Renault garage had geen verstand van zaken aangaande een camper! (ook niet voor mijn portemonnee trouwens). Daar kon de man begrip voor opbrengen en hij ging verder aan mijn ‘case’. Bleek achteraf dat hij zo’n ‘case’ nog nooit had gehad. En moest alles overleggen met andere collega’s. Ik kreeg mijn casenummer, want dan kon ik indien nodig, terugbellen en dan konden zij snel de gegevens erbij betrekken. Ik kreeg het vermoedde dat dit eigenlijk een callcenter was en hij een student die er tijdelijk werkte. 

  • Stap nummer 2: Als ik dit papiertje zou krijgen, moest ik naar de T.T.V.R.D.W.! Een onderdeel van de techneuten van de R.D.W., die zitten in Zoetermeer en Lelystad. Hier moeten zij deze gegevens controleren en dan krijg ik een testrapport, à €150,00. 
  • Dan stap nummer 3: met dit testrapport kan ik dan naar de R.D.W. gaan om mijn kentekenbewijs aan te passen. Dit is dan à €55,00. 

En hier ergens tussen door krijg ik dan ook een ander type plaatje voor een nieuw chassisnummer wat er opnieuw ingeslagen moet worden. Ik vermoed dat dit de Renault garage zal moeten aanbrengen, dus ook weer extra kosten.  

En dat voor 300 kilo meer laatvermogen. 

Veilig rijden, geen boetes en geen gedonder met de verzekering na een ongeluk. 

Inmiddels hebben wij er al uitgehaald wat wij niet nodig hebben. Zorgen dat het afvoerwater er uit is. En de watertank gevuld is met 20 liter, inplaats van 60 liter. En echt alleen basic spullen er in gebracht. Dus geen bestek voor zes personen, gewoon voor twee personen! En àlles gewogen wat er in ging op de personen weegschaal.  

Zodra ik antwoord krijg, gaan we nogmaals kijken of het allemaal wel waard is en wat we eventueel gezien de kosten nog kunnen/moeten gaan doen. 

En natuurlijk een dag voor ons vertrek in oktober voor de overwintering in Spanje/Portugal nog een keer wegen op de weegbrug om te kijken hoe dan de stand van zaken dan is.

Want als het blijkt dat het om wat voor redenen niet mogelijk is het massagewicht te verhogen, zijn we gewoon terug bij af. 

En moeten we roeien met de riemen die we hebben. 

En ja hoor, wij mòèten dus roeien met de riemen die we hebben. 

Ik kreeg eerst een telefoontje, de verbinding was èrg slecht. En deze werd dus ook verbroken en ik kreeg geen telefoon meer terug. Wat ik wel kreeg was een mailtje, inderdaad, van die ‘student’. Een student die geloofwaardig over moet komen voor het grote bedrijf ‘Renault Nederland’.

Het mailtje staat hier onder en let vooral op de spelling van de naam van zijn werkgever.

————————————————————————————-

Op 7 aug. 2017 om 15:30 heeft Renault website <contact-klant@renault.nl> het volgende geschreven:

Geachte mevrouw Van der Zaan,

Wij danken u hartelijk voor uw bericht dat wij op maandag 7 augustus ontvingen waarin u vraagt naar een gewichtaapassing van uw Reanult camper met het chasisnummer VFxxxxxxxxxxxxxxx. Omdat de telefoonverbinding te wensen over laat, stuur ik u mijn antwoord per e-mail. Onze excuses voor het ongemak. In antwoord op uw vraag kan ik u het volgende mededelen: Renault kan niet voldoen aan verzoeken om een verklaring van aanpassing/wijziging van gewicht(en) van de auto omdat de auto daarna niet meer aan de typekeuring voldoet.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en danken u voor uw interesse in Renault.

Mocht u nog meer vragen hebben, dan kunt u ons ook telefonisch bereiken op 0800-0303 (gratis) op werkdagen van 08.30 – 17.00 uur. Tevens kunt u terecht op onze website www.renault.nl.

Met vriendelijke groet,

Patrick Smit

Consultant Klant Relaties

Klant Relaties

Renault Nederland N.V.

————————————————————————————

Hallo Patrick,

Dat betreuren we ten zeerste, heel erg jammer dat dit niet gaat. 

Dank je wel voor de vlotte afhandeling. 

Misschien een tip voor je van mijn kant, je had vast heel veel haast om mij op de hoogte te stellen. Wat zeer gewaardeerd wordt! 

Maar, heb jij geen woordcontrole op je computer?

Er staan nog al wat grove foute in. Lees je bedrijfsnaam van ‘Renault’ maar eens terug. Maar ik neem het je niet kwalijk hoor, staat alleen een beetje slordig!

Verstuurd vanaf mijn iPad,  met vriendelijke groet, Elly van der Zaan. 

Tja, wij roeien wel met onze riemen! ……………

———————————————————————————————————————

Je mag in mijn gastenboek reageren……..

http://doegiedoegiede.nl/gastenboek/

———————————————————————————————————————

Wordt vriendjes van mijn Facebookpagina
Zoek mij onder de naam van: Celian Doegie Doegie Vd Zaan
en je krijgt een bericht als er een nieuw verhaal geplaatst is.

Wil je mijn bericht delen op facebook, dit zorgt dat ik steeds meer volgers krijg.

Tot zo ver, DoegieDoegie.