8 Juni

We zijn weer op de helft van de week.

Ik heb dezelfde dienst als gisteren. Ben heel benieuwd hoe het verkeerstechnisch nu loopt.

Bij aankomst in de kantine was het onderwerp discriminatie. Vooral het ‘niet’ groeten in de bus naar een vrouw….

Nu wij ook in de bus veel vluchtelingen vervoeren, merken wij vrouwen, dat er niet of nauwelijks gegroet word naar ons bij binnenkomst in de bus. De vraag was, moeten wij die groep nu ook ‘opvoeden’….

In de jaren midden 80, heb ik dit zelf in het westen van het land ook al meegemaakt. Ik werd niet begroet en er werd zelfs geen pasje aan mij getoond. In die tijd had je nog de abonnementen. Ik zat toen ongeveer drie jaar op de bus. Het waren passagiers die bij Fokker werkten en waren goed uitziende mannen en vrouwen met een hoge opleiding die vanuit het hoofdkantoor vervoerd werden naar elders.

Ook daar was een man, oosters uiterlijk, in tweedelig pak, dus geen oosterse kleding, die mij zonder een blik te gunnen voorbij liep. Uiteraard riep ik de man na of hij zijn plaatsbewijs bij zich had. Zelfs geen antwoord kreeg ik. Inmiddels voelde ik op mijn ‘klompen’ aan wat er gaande was, en had inmiddels de Centrale opgeroepen. Ik vertelde de Centrale wat er loos was en vroeg om assistentie. Het toeval wilde (er bestraat geen toeval naar mijn mening), dat er zeer dichtbij assistentie aanwezig was. En er werd mij vertelt dat ik moest wachten tot zij er waren. Dat duurde nog geen vijf minuten en er stapte drie groepschefs uit. Dat heette zo in die tijd, nu heette ze M.V.P-ers. En daarvoor heette de mannen en vrouwen die dat werk deden langs de weg de Vickers.

De kleinste, (mijn maatje ongeveer, 1.62 cm), vroeg mij wat er loos was en stapte vervolgens naar de passagier toe. Nam hem mee naar buiten en ik kon vertrekken. Later werd mij door die groepschef verteld dat het een ‘hoge piet’ was bij Fokker, en zij zijn toen gezamenlijk met hem naar de directie van Fokker gestapt. Daar is de man uitgelegd dat gezien zijn functie hier in Nederland toch wel verwacht werd dat hij wist hoe het hier met zijn gedrag naar een ander moest zijn. En dat hier geen onderscheidt werd gemaakt tussen vrouw en man. De man heeft ontslag gekregen op grond van discriminerend gedrag.

Ik denk, gezien de asielzoekers en vluchtelingen, dat er weinig aan gedaan kan worden. We zien hier in Wageningen soms hele groepen onder leiding van twee voorlichters, uiteraard studenten, hoe het werkt in de bus. Alleen vergeten zij er bij te vertellen dat het gewoon en normaal is om te groeten naar de buschauffeur himself. Dus zelfs deze begeleiders hebben nog een hoop te leren.

Jullie zullen vast wel gehoord hebben dat het in Almere weer raak is geweest, ja, weer een overval. Ik ben benieuwd hoe lang de bewaking onderweg bij de late dienst zal blijven bestaan. Want we weten allemaal dat ook dat een centen kwestie is. Het is goedkoper om ons geld af te geven aan de overvaller dan personen in te huren die dagelijks mee moeten.

Dat wij als chauffeur er een (flinke) trauma aan over houden of erger, ……ach voor die chauffeur 10 uitzendkrachten!

Door passagiers word al vaak verteld dat Connexxion erg zakelijk is, ook naar de mensen achter het stuur.

Ik hoop dan ook dat onze werkgever anders handelt als de nood aan de man is. De grote baas van dit district heeft mij persoonlijk ooit verteld dat Syntus een grote waarde hecht aan de uitstraling. Die is sociaal, en dat wilde hij zo blijven vasthouden!

De dienst die hetzelfde was als gisteren, was vandaag inhoudelijk heel anders, veel relaxter. Overal heerste er een serene rust, ervaarde ik.

Ik ben er morgen weer, fijne avond, doegiedoegie